Inleiding
In dit hoofdstuk wordt een totaaloverzicht gegeven van de mutaties op de programma's en beleidsvelden. Hierbij wordt 2022 toegelicht vanuit de stand tot en met de Kadernota 2023. Het kan voorkomen dat er op bepaalde programma's- en beleidsvelden niets wordt toegelicht omdat mutaties kleiner zijn dan € 100.000, of omdat het om reeds genomen raadsbesluiten gaat. In de onderstaande tabel treft u de bijgestelde begroting aan met onder de tabel de toelichting per programma/beleidsveld met daarbij vermeld of dit effect structureel (S) en/of incidenteel (I) van aard is.
Programma's en beleidsvelden x € 1.000 | Lasten na Kadernota 2023 | Baten na Kadernota 2023 | Saldo na Kadernota 2023 | Lasten Najaars-rapportage | Baten Najaars-rapportage | Totaal Najaars-rapportage | Bijgestelde lasten na Najaars-rapportage | Bijgesteldebaten na Najaars-rapportage | Bijgesteld totaal na Najaars-rapportage |
PGR01 Publieksdiensten | -7.690 | 4.092 | -3.598 | -121 | - | -121 | -7.811 | 4.092 | -3.719 |
PGR02 Samenleving: | |||||||||
BV021 Kunst en cultuur | -7.968 | 1.327 | -6.641 | -611 | 131 | -481 | -8.579 | 1.458 | -7.121 |
BV022 Sport en recreatie | -9.418 | 2.045 | -7.373 | -693 | 640 | -53 | -10.111 | 2.685 | -7.426 |
BV023 Wijkmanagement | -1.019 | - | -1.019 | -89 | - | -89 | -1.108 | - | -1.108 |
BV024 Jeugd | -36.389 | 20 | -36.369 | -1.198 | 81 | -1.117 | -37.587 | 100 | -37.486 |
BV025 Onderwijs | -14.127 | 2.819 | -11.308 | 1.291 | 180 | 1.471 | -12.836 | 2.998 | -9.837 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | -52.750 | 2.733 | -50.017 | -1.340 | 9.200 | 7.860 | -54.090 | 11.933 | -42.157 |
BV027 Werk en inkomen | -48.291 | 25.993 | -22.298 | -3.275 | -1.096 | -4.371 | -51.567 | 24.897 | -26.670 |
PGR03 Wonen | -382 | 141 | -242 | -41 | - | -41 | -423 | 141 | -282 |
PGR04 Milieu: | |||||||||
BV041 Milieu | -13.261 | 15.496 | 2.235 | -260 | 353 | 92 | -13.522 | 15.849 | 2.327 |
BV042 Duurzaamheid | -5.248 | 26 | -5.221 | 2.085 | - | 2.085 | -3.162 | 26 | -3.136 |
PGR05 Bereikbaarheid | -4.136 | 3.366 | -770 | 155 | -243 | -89 | -3.981 | 3.122 | -859 |
PGR06 Beheer openbare ruimte | -29.116 | 10.372 | -18.744 | -1.223 | - | -1.223 | -30.339 | 10.372 | -19.967 |
PGR07 Ruimtelijke ordening | -35.756 | 33.844 | -1.912 | -14.449 | 12.425 | -2.024 | -50.205 | 46.269 | -3.936 |
PGR08 Veiligheid | -10.010 | 1 | -10.009 | -46 | - | -46 | -10.057 | 1 | -10.056 |
PGR09 Economie | -1.823 | 619 | -1.204 | -127 | 66 | -62 | -1.951 | 685 | -1.266 |
PGR10 Bestuur & concern | -5.746 | 1 | -5.745 | -3.955 | 3.748 | -207 | -9.701 | 3.749 | -5.952 |
Totaal programma's | -283.129 | 102.893 | -180.236 | -23.900 | 25.484 | 1.584 | -307.029 | 128.377 | -178.652 |
BV011 Publieksdienstverlening | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Digitaliseren bodemdossiers en inhuur content medewerker (website) (I) | ||
De invoering van de omgevingswet staat nu gepland voor juli 2023. Een gedeelte van de werkzaamheden kan niet voor de invoering worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden werden doorgeschoven van 2021 naar 2022. | -120 | |
Omgevingsvisie (I) | ||
Voor het 'opstellen Omgevingsvisie’ is er in 2022 een budget beschikbaar van € 100.000. Er is hiervoor een verplichting voor het actualiseren van de nota grondbeleid aangegaan in 2022. Voor het overige budget voor de start van de Omgevingsvisie wordt voorgesteld deze door te schuiven naar 2023. | 81 | |
Wet kwaliteitsborging bouwen (S) | ||
Voor de noodzakelijke voorbereidingen, die de gemeenten nog moeten treffen tot de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), ontvangen gemeenten in 2022 een bijdrage van € 25 miljoen. Dit is een aanvulling op de € 10 miljoen die eerder in 2021 is verstrekt. Het budget voor Purmerend komt neer op € 105.219 in 2022. Dekking hiervan is opgenomen in de algemene uitkering. | -105 | |
Totaal | -144 | |
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Actualisatie kapitaallasten Purmaryn (I) | ||
De kapitaallasten van de Purmaryn zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsprogramma (MIP). Dit zorgt voor lagere lasten in 2022. | 76 | |
Bijdrage huur evenementen terrein (I) | ||
Voor de huur van het evenementen terrein aan de Purmerenderweg 1a (vaccinatie tent) zijn bijdrages in rekening gebracht bij de GGD. De hogere baten zijn geraamd voor heel 2022. De GGD ontvangt hiervoor een rijksbijdrage. | 141 | |
Hybride lesgeven en ondersteunen live streams (I) | ||
Binnen het tweede steunpakket COVID-19 voor het lokale culturele veld is geld beschikbaar gesteld voor het investeren in hybride lesgeven en het ondersteunen van live streams. Het is vorig jaar niet gelukt om dit in de coronatijd eenduidig op te pakken. Het beschikbare budget van € 74.000 is bij de jaarstukken 2021 opgenomen in de resultaatbestemming en hiermee doorgeschoven naar 2022. Dekking komt uit de algemene reserve. | -74 | |
Kerkenvisie (I) | ||
In 2021 is voor de gemeente Beemster en voor de gemeente Purmerend subsidie van het Rijk ontvangen voor het opstellen van een kerkenvisie voor beide gemeenten. Het beschikbare budget € 50.000 is bij de jaarstukken 2021 opgenomen in de resultaatbestemming en hiermee doorgeschoven naar 2022. In oktober 2022 wordt opdracht gegeven aan een extern adviesbureau. De inventarisatie en het opstellen van kerkenpaspoorten zal in 2022 uitgevoerd worden (fase 1 € 20.000). Op basis van de resultaten in fase 1 komt er in 2023 een vervolg (fase 2 € 30.000). Voorgesteld wordt, voor de afronding van de visie, dit budget naar 2023 door te schuiven. | -20 | |
Pensioenregeling NKT Theaterschool (I) | ||
Stichting NKT Theaterschool is geconfronteerd met een verplichte aansluiting bij het pensioenfonds Zorg en Welzijn met als gevolg achterstallige pensioenverplichtingen. Het college heeft besloten het NKT een projectsubsidie te verstrekken van € 115.000 ter financiering van de achterstallige pensioenverplichting. | -115 | |
Steunpakket COVID-19 voor het brede maatschappelijke veld (I) | ||
Het steunpakket covid-19 voor het brede maatschappelijke veld (1e en 2e tranche) laat een ophoging van het budget van € 215.000 zien voor diverse instellingen binnen kunst en cultuur. | -215 | |
Voorziening MeerJarenOnderhoudsPlan Purmaryn (S) | ||
Er wordt een bijraming van de bijdrage aan de onderhoudsvoorziening/-reserve van de Purmaryn gevraagd vanwege de actualisering van het meerjarenonderhoudsplan 2022-2026. | -285 | |
Totaal | -633 | 141 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Actualisatie kapitaallasten 2022 binnensportaccommodaties (I) | ||
De kapitaallasten van de binnensportaccommodaties zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Dit zorgt voor lagere lasten in 2022. | 106 | |
Actualisatie kapitaallasten 2022 buitensportaccommodaties (I) | ||
De kapitaallasten van de buitensportaccommodaties zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Dit zorgt voor lagere lasten in 2022. | 268 | |
Actualisatie kapitaalslasten speelvoorzieningen (I) | ||
De kapitaallasten van de speelvoorzieningen zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Dit zorgt voor lagere lasten in 2022. | 70 | |
Overhevelen krediet sportaccommodaties (I) | ||
De uitgaven op kredieten die onder de activeringsgrens liggen, worden conform de financiële verordening, overgeheveld naar de exploitatie per sportaccommodatie. Dit resulteert in hogere lasten van ongeveer € 431.000. Zie ook de toelichting in hoofdstuk 2. | -431 | |
Specifieke uitkering IJsbanen en Zwembaden (I) | ||
Vanwege de coronamaatregelen hebben we een specifieke uitkering IJsbanen en zwembaden aangevraagd ter compensatie van het exploitatietekort van het zwembad over de periode november 2021 tot en met januari 2022. Deze uitkering wordt weer overgemaakt aan de Stichting Spurd. | -346 | 346 |
Sportakkoord 2020-2022 (I) | ||
In 2022 hebben we net als in 2020 en 2021 een specifieke uitkering ontvangen voor het sportakkoord en leefstijlinterventies. Het sportakkoord staat voor het stimuleren van inclusief sporten en bewegen, duurzame sportinfrastructuur, vitale sport en beweegaanbieders, positieve sportcultuur, vaardigheid in bewegen en topsport die inspireert. In deze Najaarsrapportage worden de lasten en de baten geraamd. | -255 | 255 |
Vervolgonderzoek buitenbad (I) | ||
Er is € 65.000 nodig voor het uitvoeren van een verdiepend onderzoek naar uitbreiding van het Leeghwaterbad met een hybride bassin (geschikt voor buiten en binnen zwemmen). Dit verdiepend onderzoek levert de onderbouwing voor de kredietaanvraag en het exploitatietekort voor de investering die in de programmabegroting 2023 is opgenomen. | -65 | |
Watersportvoorzieningen (I) | ||
De totale kosten voor de aanpassingen bij de watersportvoorzieningen vallen € 50.000 hoger uit. Daartegenover staat dat we hiervoor een bijdrage krijgen van de huurder. | -50 | 50 |
Totaal | -703 | 651 |
Investeringen
Aanvullend krediet realisatie Rugbyveld
Bij de aanleg van een 2e rugbyveld (natuurgrasveld) ter afronding van sportcomplex de Beuk aan de Van IJsendijkstraat 365 voor Rugbyclub Waterland (RCW) blijkt dat de aannemer bij het afgraven allerlei puinresten is tegengekomen van de voormalige sporthal de Beuk. De kosten om deze puinresten op te ruimen zijn geraamd op € 90.000. Voorgesteld wordt om hiervoor een extra krediet van € 90.000 in 2022 beschikbaar te stellen, dat in 10 jaar afgeschreven wordt. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten vanaf 2023 zijn al gedekt in de primitieve begroting 2023.
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Steunpakket Covid-19 voor het brede maatschappelijke veld (I) | ||
In het steunpakket Covid-19 voor het brede maatschappelijke veld (1e en 2e tranche) is een ophoging van het budget van € 100.000 voor wijkbudgetten opgenomen. | -100 | |
Totaal | -100 | |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Afrekening Sterklas (I) | ||
De afrekening van de Sterklas (zorg op school in speciaal onderwijs) over schooljaar 2021-2022 levert een incidentele baat op. | 81 | |
Bufferbudget nieuwe contractering (S) | ||
Op 1 januari 2022 is er een nieuw regionaal contract gesloten voor Duurzame zorg, Niet Duurzame zorg en Verblijf. Er is onder andere door het nieuwe contract sprake van aanpassing van de systemen, conversie van indicaties van jeugdigen en achterstand in facturatie bij een aantal zorgaanbieders. Dit maakt het prognosticeren van de totale uitgaven voor 2022 binnen de Jeugdwet dit jaar extra lastig en zorgt voor een grotere onzekerheid ten opzichte van voorgaande jaren. De prognose laat een overschrijding van het budget zien binnen de regionale contractering van € 554.000 terwijl dit in de facturering nog niet zichtbaar is. Gezien de onzekerheid van de prognose is het voorstel dit bedrag wel bij te ramen om een overschrijding in de jaarrekening te voorkomen. | -554 | |
GGD (S) | ||
In het kader van de GGD 3.0 is een tweetal knelpunten gepresenteerd. Dit betreft het knelpunt in de bedrijfsvoering en het knelpunt Meldpunt en Advies Bijzondere Zorg (MABZ). Hiervoor is in de kadernota 2023 50% van het door de GGD aangevraagde budget op stelpost gezet omdat deze knelpunten deels als onvermijdelijk werden beschouwd. Voor 2022 zal er geen aanspraak worden gedaan op deze stelpost en daarom valt het bedrag van € 150.000 vrij. Daarnaast zijn er twee incidentele meevallers bij de GGD. Dat betreft de afrekening van de subsidie over 2021 van € 23.000 en een te hoog budget bij de huisvestingskosten door samenvoeging van de budgetten van Purmerend en Beemster van € 50.000. | 223 | |
Lager beroep op SMI (I) | ||
De prognose van SMI (Sociaal Medische Indicatie) is voor 2022 naar beneden bijgesteld. In 2021 is de regeling aangescherpt, waarbij meer ingezet wordt op tijdelijkheid en het terugleggen van verantwoordelijkheid bij de ouders. Dit betekent een aframing van het budget met € 61.000. | 61 | |
Uitvoering Jeugdwet (I) | ||
Het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg is tot september 2022 ten opzichte van 2021 gedaald. Ondanks de daling van het aantal jeugdigen in zorg en de inspanningen in het voorliggend veld, stijgen de kosten van de gespecialiseerde jeugdhulp echter wel. Daarvoor zijn de volgende redenen te benoemen: | -993 | |
Totaal | -1.263 | 81 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Actualisatie kapitaallasten 2022 huisvesting basisonderwijs (I) | ||
De kapitaallasten van de huisvesting basisonderwijs zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Dit zorgt voor lagere lasten in 2022. | 434 | |
Indexatie, sloopkosten en afboeken boekwaarde Da Vinci college (I) | ||
Ten tijde van het opmaken van de Najaarsrapportage wordt er gewerkt aan de toegezegde actualisatie van de bedragen en de fasering van het IHP2021. Dit vraagt iets meer tijd dan verwacht omdat voor de nieuwe fasering van de nog op te starten projecten overleg met de schoolbesturen belangrijk is. Ondertussen wordt doorgewerkt aan de afspraken met de schoolbesturen voor realisatie van de plannen. Voor de afspraken worden beschikkingen en overeenkomsten gemaakt. Bij het opmaken van de realisatieovereenkomst voor de nieuwbouw Da Vinci College is duidelijk geworden dat de indexering in de Kadernota niet goed op het krediet is doorgevoerd (10,3% over het krediet tot en met 2022 en 5% aanvullende over de kredieten van 2023 en later). Daarnaast is er nog geen budget voor gemeentelijke plankosten en onvoorzien. Om die reden wordt een aanvullend krediet van € 3.372.564 aangevraagd. Het voorstel is de dekking van de extra kapitaallasten voor de indexering te laten plaatsvinden uit de stelpost loon- en prijsontwikkeling en van de plankosten en onvoorzien te dekken bij de actualisatie van het IHP. | 1.662 | |
Leerlingenvervoer (I) | ||
In de loop van het schooljaar is het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer gegroeid. Het gaat hier om kinderen die door verwezen worden naar het speciaal onderwijs, nieuwe inwoners in Purmerend en statushouders. Dit is de oorzaak dat het budget leerlingenvervoer opgehoogd is met € 100.000 | -100 | |
Nationaal Plan Onderwijs (I) | ||
De prognose van de lasten en baten voor het Nationaal Plan Onderwijs voor 2022 is € 100.000. De totale uitgaven voor het Nationaal Plan Onderwijs kunnen plaats vinden in het tijdvak 2021 - 2023. De eindverantwoording vindt plaats in de jaarrekening 2023. | -100 | 100 |
Noodlokalen Dr. A. Schweizerlaan 32a (Wheermolen) (I) | ||
De huur van de noodlokalen t.b.v. de tijdelijke huisvesting Wheermolen valt hoger uit. Om die reden is het nodig € 63.000 bij te ramen als budget huur noodlokalen. De school wordt eind 2022 opgeleverd. | -63 | |
Noodlokalen Loirestraat 7 (De Weidevogels) (I) | ||
Het budget voor de huur van tijdelijke huisvesting Loirestraat 7 is niet volledig gebruikt in 2021. Met de achterliggende gedachte dat deze tijdelijke noodlokalen ook nog gebruikt worden in 2022 en 2023 en de huidige budgetten niet toereikend zijn, is het voorstel het restantbudget over te hevelen naar 2022. | -72 | |
Onderwijsachterstanden beleid (I) | ||
De lasten en baten van het onderwijsachterstandenbeleid zijn geactualiseerd. De lasten worden gedekt uit de Rijksbijdrage. | -141 | 141 |
Tijdelijke huisvesting de Vlieger (I) | ||
Voor de plaatsing van de tijdelijke huisvesting benodigd voor de uitbreiding van de Vlieger is een raming gemaakt die is verdeeld over twee jaren. Omdat bij plaatsing van de gebouwen het grootste bedrag moet worden betaald, moet een deel van de raming 2023 naar 2022 worden gehaald. Dit betreft een bedrag van € 250.000. | -250 | |
Totaal | 1.370 | 241 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Actualisatie business case 2022 tijdelijk woningen (S) | ||
De business case tijdelijke woningen is geactualiseerd. De lasten en de baten zijn met name lager door het later in gebruik nemen van de Verzetslaan dan begroot. De business case is in de actualisatie (1:1) afgestemd met de reserve woonvisie. | 252 | |
Actualisatie business case 2022 tijdelijke woningen (S) | ||
De business case tijdelijke woningen is geactualiseerd. De lasten en de baten zijn met name lager door het later in gebruik nemen van de Verzetslaan dan begroot. De business case is in de actualisatie (1:1) afgestemd met de reserve woonvisie. | -192 | |
Beschermd wonen (S) | ||
Op beschermd wonen is een voordelig resultaat van € 570.000. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door lagere uitgaven voor de brede aanpak dak en thuisloosheid naar 2022. Het voorstel is € 400.000 over te hevelen naar 2023 voor extra (tijdelijke) woonplekken met begeleiding voor dak- en thuisloze mensen (conform de kadernota 2023). Deze brede aanpak van dak en thuisloosheid richt zich op het voorkomen van dak- en thuisloosheid, het vernieuwen van de maatschappelijke opvang en het organiseren van een zo snel mogelijke doorstroom naar zelfstandige woonplek met begeleiding. | 570 | |
Duvo gelden vrouwenopvang (I) | ||
In 2021 zijn er gelden ontvangen vanuit de gemeente Zaanstad m.b.t. de decentralisatie uitkering vrouwenopvang (zgn. DUVO gelden). Gemeente Zaanstad is hierin een centrumgemeente om gelden zelf of met omliggende regiogemeenten te besteden. De gelden die in 2021 zijn ontvangen en de nog onbestede gelden uit 2020 worden in 2022 besteed. Deze gelden zijn in 2022 toegevoegd vanuit de resultaatbestemming 2021. | -131 | |
Hulpmiddelenkrediet (S) | ||
Op het hulpmiddelenkrediet is sprake van lagere uitgaven voor een bedrag van € 246.000. | 246 | |
Loon en prijscompensatie (S) | ||
Vanuit de meicirculaire 2022 is voor loon- en prijsbijstelling en volume-indexatie een bedrag van € 598.000 bijgeraamd. Dekking komt uit de algemene uitkering. | -598 | |
Opvang ontheemden Oekraïne (I) | ||
Voor de opvang ontheemden uit de Oekraïne ramen we thans in totaal € 9 miljoen aan kosten. We hadden reeds € 8 miljoen geraamd met voorfinanciering uit de algemene reserve. Daar komt dus € 1 miljoen bij. Voor de opvang ontheemden Oekraïne is na de Kadernota een aanvraag gedaan voor een specifieke uitkering. De voorlopige baten en kosten zijn geraamd op € 9 miljoen. Het beroep op de algemene reserve is daarmee komen te vervallen. | -1.000 | 9.000 |
Specifieke uitkering huisvesting kwetsbare groepen (I) | ||
In 2021 hebben we een bedrag van € 682.500 ontvangen voor de huisvesting van kwetsbare groepen doelgroepen. In 2021 hebben we hier € 270.000 van uitgegeven. Het restantbedrag van € 412.500 is beschikbaar in 2022 en wordt hier geraamd. | -412 | 412 |
Steunpakket Covid-19 (I) | ||
Het steunpakket Covid-19 voor het brede maatschappelijke veld (1e en 2e tranche) laat een ophoging van het budget van € 179.000 zien voor diverse instellingen binnen welzijnswerk. | -179 | |
WMO vervoervoorzieningen (I) | ||
Bij de WMO vervoervoorziening is sprake van lagere uitgaven van € 78.000. | -78 | |
Totaal | -1.330 | 9.220 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Bijzondere bijstand (I) | ||
Op de bijzondere bijstand wordt naar verwachting € 600.000 minder uitgegeven dan begroot. Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2023. We willen dit bedrag gaan inzetten om onze inwoners dar waar nodig extra te ondersteunen, waarbij ook naar een nieuwe draagkrachtmethode wordt gekeken, voor de vergoeding voor (extra) energielasten van huishoudens (schrijnende situaties, zoals medische gronden) waarbij de reguliere energietoeslag niet toereikend is en voor het anticiperen op een verwachte hogere taakstelling 2023 m.b.t. statushouders. | 600 | |
Buig (S) | ||
Door het samengaan van de gemeente Beemster en Purmerend zijn de BUIG budgetten veel lager. De oorzaak hiervan is dat de BUIG budgetten in Beemster volledig op basis van de historische rekeningmethode waren bepaald en Purmerend op basis van de objectieve rekenmethode. In de nieuwe gemeente Purmerend worden de BUIG budgetten op basis van de objectieve methode bepaald. Dit heeft per saldo een nadelig effect op de baten. De BUIG budgetten zijn gebaseerd op de definitieve Rijksbijdrage van oktober 2022. In de begroting 2023 is het nadeel al verwerkt. | -2.752 | |
Energiearmoede (I) | ||
Voor de aanpak van energiearmoede hebben we een specifieke uitkering van € 1.006.000 ontvangen. Hiervan is € 194.200 voor de lokale isolatieaanpak en € 812.188 voor de energiearmoede, zoals het aanbieden en verstrekken van gratis energiebesparende middelen, inzet van energiecoaches voor advies en hulp bij het aanbrengen van energiebesparende middelen en bewustwordingscampagnes. | -1.006 | 1.006 |
Energietoeslag (I) | ||
Voor de energietoeslagen is € 3.497.000 extra budget nodig om de mensen met een laag inkomen de tweede tranche van € 500 uit te betalen. Dekking hiervan is opgenomen in de algemene uitkering. | -3.497 | |
Participatie (S) | ||
We hebben € 709.000 extra bijgeraamd voor participatie (Werkom). Dit conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2022, primaire begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026 van participatiebedrijf Werkom. Hiervan is € 300.000 overgeheveld van WSW en € 350.000 vanuit de uitwerking van de meicirculaire 2022. | -709 | |
Sociale werkvoorziening (S) | ||
Op de sociale werkvoorziening zien we een voordeel op de lasten van per saldo € 300.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder WSW-ers aan het werk zijn bij of via Werkom. Er sprake is van een hogere uitstroom dan waar in de begroting 2022 mee rekening was gehouden. Dit is conform de zienswijze op de gewijzigde gewijzigde begroting 2022, primaire begroting 2023 en meerjaren raming 2024-2026 Werkom. | 300 | |
Toeslagenaffaire (I) | ||
Voor de begeleiding van gedupeerden van de Toeslagenaffaire heeft de gemeente drie Specifieke Uitkeringen (SPUKS) ontvangen. Er is een SPUK voor de inzet van dienstverlening en er zijn twee SPUKS ontvangen voor kwijtschelden van gemeentelijke schulden. De SPUKS compenseren gemeenten voor gemaakte kosten. Daarnaast kunnen we lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk meenemen in de verantwoording over de Toeslagenaffaire. In deze Najaarsrapportage worden de baten en de lasten geraamd. Dat betreft de prognose van de kosten in 2022 voor de Participatiewet, de WMO en de Jeugwet ten behoeve van gedupeerden van € 500.000. Daarnaast betreft het de prognose van de loonkosten van de medewerkers die direct en indirect betrokken zijn bij de hulpverlening aan gedupeerden van de Toeslagenaffaire in 2022 van € 150.000. | -650 | 650 |
Uitkeringen (S) | ||
De P-wet uitkeringen worden € 1.406.000 lager geprognosticeerd dan begroot. In verband met de coronacrisis werd in 2021 verwacht dat het aantal uitkeringen verder zou stijgen. Het aantal uitkeringen nam echter af. | 1.614 | |
Totaal | -3.348 | -1.096 |
BV041 Milieu | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Bijdrage Omgevingsdienst IJmond (I) | ||
In de begroting 2023 Omgevingsdienst IJmond is de gemeentelijke bijdrage voor de overdracht van de bodemtaken toegevoegd. Door uitstel van de Omgevingswet naar 2023 zal Omgevingsdienst IJmond de warme overdracht van bodemtaken formatie voor het hele jaar 2022 niet bij gemeenten, maar bij de Provincie Noord-Holland opvragen. Raadsbesluit 1568785. Dit betekent een lagere gemeentelijke bijdrage. | 103 | |
Dotatie voorziening afvalstoffenheffing (I) | ||
Op basis van de bijgestelde begroting afvalbeheer (met name de lagere verwerkingskosten) wordt € 1.003.000 gedoteerd aan de voorziening afvalstoffenheffing en bedraagt het saldo van de voorziening € 1.720.000. Voor de tarieven afvalstoffenheffing 2023 wordt € 140.000 onttrokken aan de voorziening afvalstoffenheffing. | -1.003 | |
Hogere baten uit afvalstromen (I) | ||
De hogere baten uit afvalstromen van € 476.000 betreffen voor € 385.000 papier, voor € 79.000 metalen en voor € 12.000 overige afvalstromen. Deze voordelen ontstaan met name door een gunstige ontwikkeling van de marktprijzen. Er is daarnaast bij de bepaling van de afvalstoffenheffing 2022 met meer aansluitingen gerekend dan de werkelijkheid laat zien. Mogelijke oorzaak is de vertraging bij de oplevering van nieuwbouwwoningen. Dit resulteert in € 148.000 lagere baten afvalstoffenheffing | 328 | |
Lagere lasten afvalverwerking / afvalinzameling (I) | ||
Er is sprake van lagere afvalverwerking voor met name kunststofverpakking en restafval (huis-grijsvuil). De verwerkingskosten van kunststof verpakking zijn € 1.035.000 lager door een wijziging in de afvalverwerkingsketen van HVC en Nedvang, waardoor de verwerking van plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (PBD) niet meer in rekening wordt gebracht bij de gemeente Purmerend. Daarnaast is er sprake van € 177.000 hogere lasten afvalinzameling voor de (ver)plaatsing van ondergrondse containers (Julianastraat, Dotterbloem en Zuiderweg), het herstel van veiligheidsvloeren voor ondergrondse containers, de aanschaf van minicontainers inclusief prijsstijgingen en de inhuur van een verkeersregelaar om het verkeer rondom de milieustraat in goede banen te leiden. De gestegen brandstofprijzen voor de inzamelwagens resulteren in € 87.000 hogere lasten. Overige mutaties betreffen € 121.000. | 650 | |
Totaal | -250 | 328 |
BV042 Duurzaamheid | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Duurzaamheidsagenda | ||
In de duurzaamheidsagenda zijn verschillende onderdelen opgenomen welke geen doorgang hebben gevonden of zijn doorgeschoven naar 2023. Zo heeft de geplande solarbotenrace geen doorgang gevonden. Het budget kan in het volgende jaar worden gebruikt voor de week van de duurzaamheid. Zowel het gemeentelijk isolatieplan alsmede het laadpaal infrastructuurplan zullen in 2023 worden opgesteld. Het budget vanuit 2022 kan hiervoor worden ingezet. Tot slot, is het in de huidige omstandigheden lastig gebleken een goede nieuwe locatie te vinden voor het duurzaam bouwloket Voorgesteld wordt om een bedrag van in totaal € 765.000 vrij te laten vallen ten gunste van de reserve duurzaamheid en het budget in de begroting 2023 met een gelijk bedrag te verhogen. | 765 | |
Klimaatdoelen | ||
In de meicirculaire heeft de gemeente € 533.000 ontvangen voor de realisatie van de klimaatdoelen. Conform raadsbesluit 1572254 wordt € 139.000 gebruikt voor de verhoging van het budget wat beschikbaar staat voor duurzaamheidssubsidies. Dit bedrag wordt gefaseerd over de jaren 2022, 2023 en 2024. | -440 | |
Proeftuin aardgasvrij | ||
In 2022 is, na eerder uitstel, het warmtenet in blok 1 aangelegd. Ondanks de eerdere verwachting schuift de aanleg van het warmtenet in blok 2 op. Door de verschuiving wordt voorgesteld het aanwezige budget uit 2022, welk beschikbaar was gesteld voor blok 2, vrij te laten vallen ten gunste van de reserve duurzaamheid en het budget hiermee in de begroting 2023 te verhogen. In de reserve duurzaamheid is na toevoeging € 3.870.000 beschikbaar voor de uitvoering van de proeftuin. | 2.118 | |
Totaal | 2.443 | |
Voorziening afvalstoffenheffing
In deze tussenrapportage wordt een voordelig saldo op afvalbeheer toegevoegd aan de voorziening (€ 1.003.000). Dit saldo wordt gedoteerd aan de voorziening afvalstoffenheffing volgens de geldende egalisatieregels.
BV051 Bereikbaarheid | Lasten | Baten |
|---|---|---|
2040 Verkeer (I) | ||
Vanwege Corona was het in 2021 niet effectief om bepaalde onderzoeken uit te voeren wegens het sterk afwijkende verkeersbeeld. Dit, naast het feit dat het ook door de krapte op de arbeidsmarkt lastig was hier capaciteit voor te vinden, heeft er toe geleid dat er in 2021 € 150.000 minder is onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. In 2022 is dit bedrag opnieuw opgevoerd met dekking uit de bestemmingsreserve gronden. | -150 | |
GGVP Beemster (I) | ||
Het doorgeschoven budget van 2021 is ook in 2022 niet besteed. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 50.000 over te hevelen naar 2023. | 50 | |
Middels besluit 1536000 (Beemster) is besloten om budget beschikbaar te stellen voor onderzoekskosten van een viertal projecten uit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP). Een bedrag van € 50.000 is in 2021 niet besteed. Dit bedrag is voor 2022 middels resultaatbestemming beschikbaar gesteld . | -50 | |
Parkeergarage (I/S) | ||
Zie toelichting straatparkeren. | 142 | |
Straatparkeren (I/S) | ||
De opbrengsten voor het straatparkeren vallen € 306.000 lager uit dan begroot. De lasten vallen ook € 109.000 lager uit (m.n. minder personele inzet). Het per saldo lagere resultaat op straatparkeren wijten wij aan de effecten van Corona over de eerste maanden in 2022. Dit is een incidenteel effect. Het resultaat op de parkeergarage Claxonate valt door de inzet op resultaatverbetering € 142.000 beter uit dan de begroting. Dit is een effect met ook structurele consequenties en dat is belangrijk voor de business case parkeergarages. De onttrekking aan de reserve is daardoor beperkt tot € 55.000. | 109 | -306 |
Totaal | 101 | -306 |
Bestemmingsreserve gronden
In deze tussenrapportage wordt voorgesteld € 150.000 meer te onttrekken aan de bestemmingsreserve gronden dan oorspronkelijk begroot (een nadelige situatie dus) binnen programma 5 vanwege de uitvoering van het mobiliteitsplan welke eerder begroot stond voor 2021.
Parkeergarage Stadhuisplein
In de begroting is voor 2022 en 2023 een restantkrediet opgenomen van afgerond € 9.200.000 voor het afronden van de bouw van de parkeergarage Stadshuisplein en het plein gebaseerd op de business case stadhuis (januari 2020). De opgenomen indexering in dit krediet in de business case ging uit van een kortere doorlooptijd voor de realisatie van de garage en het plein dan nu het geval is. De marktomstandigheden zijn inmiddels heel anders dan ten tijde van de business case en er is sprake van bijkomende juridische kosten waardoor het krediet naar verwachting te laag is. Daarnaast speelt dat de aanleg van het plein nog moet worden aanbesteed. Om die reden is het voorstel het restantkrediet analoog aan de IHP kredieten bij de Kadernota voorzichtigheidshalve met 10% (€ 920.000) te indexeren en een stelpost voor juridische kosten van € 100.000 mee te nemen. De kapitaallasten komen ten laste van de reserve parkeren.
BV061 Beheer openbare ruimte | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Hogere lasten groen en bomen (I) | ||
De hogere lasten groen en bomen van € 96.000 worden als volgt verklaard. In februari van dit jaar werden wij geconfronteerd met 3 opvolgende zware stormen. Storm Eunice (18 februari) staat inmiddels in de top drie van zwaarste stormen in de afgelopen 50 jaar. Als gevolg van de stormen zijn in totaal 73 bomen gerooid. De vervanging van 38 bomen konden wij opvangen uit de beschikbare budgetten van het Bomenplan, 35 bomen echter niet. Tevens zijn er extra aannemers ingehuurd voor het ruimen van takken en ter assistentie van de veelvoud aan werkzaamheden als gevolg van deze stormen. De extra kosten voor de stormschade bedragen € 90.000. De aanhoudende en met name extreme hitte/droogte van de afgelopen maanden hebben ervoor gezorgd dat er veel meer water gegeven moest worden. Naast bomen (dit jaar 1.352 stuks) is met name veel water gegeven bij de nieuw aangeplante heestervakken en inboet. Voor de eerste maanden hebben we dit op kunnen vangen binnen de begroting, later was dit niet meer passend. Hiervoor is een extra bedrag nodig van € 25.000. Met betrekking tot de bestrijding van invasieve soorten kunnen wij helaas een nieuwe soort aan onze lijst in Purmerend toevoegen. Carex pendula (Zegge) is een grassoort die alles overwoekert en verstikt. Om deze soort uit te roeien is volledige ontgraving noodzakelijk, een kostbare aangelegenheid. De extra kosten voor de bestrijding van Zegge bedragen € 25.000. In het Bomenplan Beemster was € 88.000 budget beschikbaar gesteld voor de nazorg 2022-2023. Aangezien de nazorg een periode van twee jaar betreft is het budget 2022 van € 88.000 met € 44.000 verlaagd en toegevoegd aan het budget 2023. | -96 | |
Hogere lasten gronddepot (S) | ||
In de afgelopen twee jaar heeft er geen afvoer van residu op het Gronddepot plaatsgevonden. Als gevolg hiervan ligt er op dit moment inmiddels 2000 m3 residu in opslag. Mede gezien de beperkte capaciteit die op dit moment voorhanden is moet dit zo snel als mogelijk worden afgevoerd. Het residu moet eerst gezeefd worden en het restant wat overblijft moet worden afgevoerd. De totale kosten hiervoor worden geraamd op € 120.000. | -120 | |
Hogere lasten kunstwerken (I) | ||
Op onderhoudswerken van Beemster kunstwerken is sprake van € 100.000 overschrijding omdat de vrijval in 2021 niet is overgeheveld naar 2022. | -100 | |
Hogere lasten wegen (I) | ||
De hogere lasten wegen van € 210.000 worden als volgt verklaard. Een aanvullend budget van totaal € 93.000 is benodigd voor het veilig en heel houden (tijdelijk wegonderhoud) van de Grotenhuysweg en Van Osweg, het oplossen van een stroefheidsprobleem in de Donaulaan en herstel van schade aan het natuursteen van de Koemarkt als gevolg van de bouw van de markthal. Aanzienlijke prijsstijgingen op lopende offertes resulteren in een benodigd extra budget van € 117.000. | -210 | |
Lagere kapitaalslasten beheer openbare ruimte (I) | ||
De lagere kapitaalslasten van € 360.000 op beheer openbare ruimte betreffen met name verschuiving van investeringen in tijd. De lagere kapitaalslasten bedragen € 192.000 voor wegen, € 91.000 voor kunstwerken en € 77.000 voor overig beheer en onderhoud. | 360 | |
Projectbudget 2022 t.g.v. bestemmingsreserve IOR (I) | ||
Voor dit jaar is er in totaal € 924.000 aan projectbudget waarvan we kunnen melden dat uitvoering hiervan niet in 2022 zal plaatsvinden, maar uitgesteld wordt naar 2023 (of later). Het betreft de volgende projecten: Wheermolen-Oost (wegen € 142.000), Overwhere-Zuid (wegen, kunstwerken en groen, totaal € 532.000) en de Beemsterbrug (€ 250.000). Voorgesteld wordt om het budget van € 924.000 te doteren aan de nieuw te vormen bestemmingsreserve instandhouding openbare ruimte. | 924 | |
Resultaatbestemming projecten 2021 (I) | ||
In 2021 zijn middelen voor een totaal van € 2.000.000 voor schoon, heel en veilig voor planmatige onderhoudswerkzaamheden niet geheel tot besteding gekomen. Via resultaatbestemming zijn de volgende budgetten in 2022 toegevoegd: wegen € 709.000, kunstwerken € 553.000, groen en bomen € 497.000 en € 241.000 overig beheer en onderhoud. Dekking komt uit de algemene reserve. | -2.000 | |
Totaal | -1.242 | |
Tractiemiddelen
Als gevolg van de huidige prijsstijgingen zijn er een drietal tractiemiddelen waarvan de kredieten zullen overschrijden. Deze overschrijding betreft € 21.000 voor een haakarmwagen en totaal € 100.000 voor twee kraankippers. Voorgesteld wordt om de tractiekredieten in totaal te verhogen met € 121.000. De kapitaalslasten worden gedekt door de afvalstoffenheffing.
Tussen oktober 2021 en juli 2022 (laatst beschikbare cijfers) zijn de prijzen in de grond-, weg- en waterbouw gemiddeld gestegen met 16%. Met name de asfalt- en staalprijzen zijn enorm gestegen en stijgen nog steeds. Hierdoor vallen aanbestedingen van projecten duurder uit, maar ook de prijzen van de reguliere beheerwerkzaamheden zijn enorm toegenomen. De kostenverhogende omstandigheden door de stijgende energieprijzen hebben hun weerslag en zal ook de komende periode zorgen voor prijsstijgingen. Hierdoor zal het raamcontract dat de gemeente heeft voor de brandstof van de voertuigen aan het eind van het jaar hoger uitvallen dan begroot. Van enkele grote rioolvervangingsprojecten zijn de plannen en de ramingen in 2019 gemaakt. Gezien de huidige prijsstijgingen zullen deze ramingen komende periode geïndexeerd moeten worden.
BV071 Ruimtelijke ordening | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Actualisatie groot onderhoud 2022 (S) | ||
De bijdrage aan voorziening t.b.v. groot onderhoud voor gebouwen die de gemeente gaat herontwikkelen / afstoten is geactualiseerd op basis van het MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP). Dit zorgt voor hogere lasten in 2022. | -224 | |
Actualisatie kapitaallasten 2022 (I) | ||
De kapitaallasten van het maatschappelijk vastgoed zijn geactualiseerd op basis van het MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Dit zorgt voor hogere lasten in 2022. | -201 | |
De Koog (I) | ||
In 2021 is per saldo € 211.000 minder onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. Diverse werkzaamheden moesten nog uitgevoerd worden. Voor de uitvoering van deze activiteiten in de exploitatie is in 2022 weer € 211.000 onttrokken aan de reserve. | -211 | |
Dorpsontwikkelingsvisies Noord- en West Beemster (I) | ||
Voor de uitwerking van de dorpsontwikkelingsvisies Noord- en West Beemster is door de gemeenteraad van Beemster bij de kadernota 2020-2023 € 180.000 beschikbaar gesteld. Dit budget is in 2021 volledig benut. De benodigde meerkosten zullen voor 2022 € 40.000 bedragen met dekking uit de bestemmingsreserve gronden. De reserve heeft hiervoor afdoende ruimte. Het benodigd budget voor 2023 (€ 175.000) is opgenomen in de concept-programmabegroting 2023 bij de keuzes. We gaan er vanuit dat de bestemmingsreserve voorfinanciering is. Na vaststelling van de visie worden de kosten meegenomen in de toekomstige grondexploitatie van het gebied. | -40 | |
Faciliterend grondbeleid (I) | ||
De baten en lasten met betrekking tot het faciliterend grondbeleid behoren in evenwicht te zijn, omdat de kosten uit het verhaal gedekt worden. Meerkosten- en opbrengsten van de afgesloten overeenkomsten dienen op enig moment te worden gereserveerd. Dit resulteert in € 2.568.000 hogere baten en € 2.568.000 hogere lasten. | -2.568 | 2.568 |
Geulenstraat 64-70 (I) | ||
Bij de aankoop van de Geulenstraat 64-70 (rbs 11552392 dd 23-09-2021) was rekening gehouden met een huuropbrengst van € 50.000. Er was toen uitgegaan van de verhuur aan Odion. Deze verhuur blijkt nu niet door te gaan. Conform besluit worden de kosten die samenhangen met het pand nu gedekt uit bestemmingsreserve gronden. | -50 | |
Grondexploitaties (S) | ||
Voor de grondexploitaties zijn de lasten en de baten in overeenstemming gebracht met de prognose 2022 vanuit de Meerjaren Programma Grondexploitaties (MPG) 2022-2026. Dit resulteert in € 10.002 hogere lasten en € 9.999 hogere baten. | -10.002 | 9.999 |
Leeghwaterpark (I) | ||
In 2021 is het ontwerp voor het Leeghwaterpark niet uitgevoerd, omdat het onderzoek met betrekking tot de uitbreiding van het zwembad nog niet geheel afgerond was. Dit ontwerpbudget is daarom middels resultaatbestemming bij de jaarrekening 2021 doorgeschoven naar 2022 (€ 70.000 hogere lasten). Het budget is later opgehoogd naar € 110.000. Het ontwerp voor het Leeghwaterpark is echter nog niet opgesteld omdat het onderzoek met betrekking tot de uitbreiding van het zwembad nog niet afgerond is. De uitbreiding van het zwembad kan effect hebben op aanpassingen in het park zoals de parkeervoorzieningen, waardoor het ontwerp voor het park is doorgeschoven naar 2023 (betekent € 110.000 lagere lasten). Voorgesteld wordt middels resultaatbestemming dit budget in 2023 in te zetten. | 40 | |
Omgevingsplan landelijk gebied (I) | ||
Voor de pilot van het Omgevingsplan Landelijk Gebied Beemster was in 2019-2021 een totaal budget beschikbaar van € 390.000. Op 29 september 2020 besloot de raad van Beemster (registratienr. 1525083) af te zien van het opstellen van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte en met het resterende krediet hiervoor in de plaats een regulier bestemmingsplan te maken. Deze werkzaamheden zijn inmiddels afgerond en er was in 2021 € 53.811 niet besteed. Dit budget is in 2022 beschikbaar gesteld voor de beroepsprocedure. | -54 | |
Omgevingswet (I) | ||
De invoering van de omgevingswet is uitgesteld en staat nu gepland voor juni 2023. Een gedeelte van de werkzaamheden kon niet voor de invoering worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden werden doorgeschoven van 2021 naar 2022. | -60 | |
Overschrijding plankosten (I) | ||
Bij 6 projecten wordt een overschrijding op de plankosten verwacht van € 85.000, welke niet kunnen worden terugverdiend middels kostenverhaal. De reden hiervoor is een in het verleden gehanteerde plankostenscan die niet toereikend blijkt te zijn of initiatieven die niet tot een Anterieure Overeenkomst leiden. Dekking voor deze overschrijding is de bestemmingsreserve gronden. | -85 | |
Purmerend 2040 (I) | ||
Vanwege Corona en de fusie met Beemster waren in 2021 niet alle geplande activiteiten uitgevoerd. Het ging daarbij om activiteiten als het maken een website, participatie en placemaking in de verschillende (gebieds)ontwikkelingen. Hierdoor is er in 2021 € 75.000 minder onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. In 2022 is dit bedrag opnieuw opgevoerd met dekking uit de bestemmingsreserve gronden. | -75 | |
Purmerend Zuid Zuid (I) | ||
In 2021 was er per saldo € 145.000 minder onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. In het voorjaar van 2021 is er aangegeven dat we ongeveer een jaar nodig hadden om een visie op te stellen zodat we dus voor de zomer van 2022 de visie zouden voorleggen. Voor goede participatie is echter meer tijd nodig. Die tijd is ook genomen. Naar verwachting zal de concept visie in het voorjaar van 2023 gereed is voor besluitvorming. Door de tussentijdse verbreding naar de gehele oostflank en daaruit volgende uitloop in de planning zien we dat de kosten (met name de ambtelijke begeleiding) niet meer passen in het oorspronkelijk voorbereidingsbudget van € 265.000. De kosten worden totaal ingeschat op € 510.000, verdeeld over de jaren 2021, 2022 en 2023. Dat betekent een ophoging ten opzichte van het oorspronkelijke voorbereidingsbudget van € 245.000. Deze benodigde meerkosten zullen voor 2022 € 95.000 bedragen, met dekking uit de bestemmingsreserve gronden. De reserve heeft hiervoor afdoende ruimte. Voor 2022 betekent dit per saldo een stijging van de lasten met € 239.000. Het benodigd budget voor 2023 (€ 150.000) is opgenomen in de concept-programmabegroting 2023 bij de keuzes. We gaan er vanuit dat de bestemmingsreserve voorfinanciering is. Na vaststelling van de visie worden de kosten meegenomen in de toekomstige grondexploitatie van het gebied. | -239 | |
Revitaliseringsplan Insulinde (I) | ||
Voor het revitaliseringsplan is in 2022 middels resultaatbestemming 2021 € 58.000 beschikbaar gesteld. De werkzaamheden zijn echter doorgeschoven naar 2022. Het budget is benodigd ten behoeve van de afronding revitaliseringsplan bedrijventerrein Insulinde en Bamestra, met name groen, verhardingen, nieuwe bebording en belijning | -57 | |
Subsidie hoogspanningskabel Woning Zuiderweg 20 (I) | ||
In 2021 hebben we een specifieke uitkering ontvangen voor de woning aan de Zuiderweg 20. Een gedeelte van de kosten werd in 2021 niet gerealiseerd en overgeheveld naar 2022. Op dit moment moet de woning moet nog gesloopt worden en de grond gesaneerd. Dit gebeurt naar verwachting zomer 2023. De geraamde opbrengsten en lasten worden naar 2023 overgeheveld (beiden € 108.000). | 108 | -108 |
Waterlandkwartier (I) | ||
In 2021 was er per saldo € 557.000 minder onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. Diverse werkzaamheden om tot een grondexploitatie en kwaliteitsplan te komen moesten nog uitgevoerd worden in 2022. Vandaar dat in 2022 weer € 557.000 onttrokken is vanuit de bestemmingsreserve gronden voor de uitvoering van de genoemde activiteiten in de exploitatie. De totale onttrekking uit deze reserve met betrekking tot het waterlandkwartier komt daarmee uit op € 1.500.000 conform raadsbesluit 1496502 d.d. 30-01-2020. Om tot vaststelling van een Grex te komen worden de totaalkosten nu echter ingeschat op € 1.750.000.Dat betekent een ophoging ten opzichte van het oorspronkelijke voorbereidingsbudget van € 150.000 in 2022 en € 100.000 in 2023. De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de extra ambtelijke inzet die nodig is geweest voor de aanvraag Woningbouwimpuls (WBI). De dekking komt uit de bestemmingsreserve gronden. | -707 | |
Totaal | -14.375 | 12.409 |
Voorbereidingskrediet Karekietpark
Er is sprake van een krediet overschrijding van € 30.000 op het voorbereidingskrediet Karekietpark. Het voorbereidingskrediet was beschikbaar gesteld voor de uitvoering van fase 1, de realisatie van school en de sporthal. Tijdens de uitwerking hiervan is gebleken dat dit van invloed is op de parkeervoorziening. Dit maakt geen onderdeel uit van fase 1, maar deze was in fase 2 beoogd. Door deze samenhang is extra ambtelijke inzet gepleegd. Voorgesteld wordt om het krediet te verhogen met € 30.000.
Er zijn geen afwijkingen in dit programma groter dan € 100.000.
BV091 Economie | Lasten | Baten |
|---|---|---|
CTB subsidie (I) | ||
De gemeenten heeft € 350.755 beschikbaar gesteld gekregen voor ondernemers in de CTB-plichtige sectoren zoals de horeca en sportclubs, voor wie de toegangscontrole een extra taak is, en waar normaal gesproken geen toegangsbewijs nodig is om binnen te komen. Van de ontvangen CTB subsidie is € 45.000 uitbetaald aan de horecaondernemingen. Het restant zal worden terugbetaald aan het Rijk. Per saldo betekent dit voor 2022 € 45.000 hogere lasten en € 45.000 hogere baten. | -45 | 45 |
Purmerend 2040 (I) | ||
In 2021 is per saldo € 75.000 minder onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden. In 2022 is dit bedrag weer onttrokken voor uitvoering van de Purmer Valley Experience. De PVE zou eind december 2021 plaatsvinden maar dat kon vanwege Corona geen doorgang vinden en is doorgeschoven naar 2022. | -75 | |
Totaal | -120 | 45 |
BV101 Bestuur & concern | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Pensioen (I) | ||
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Dit pensioen was tot 2022 geregeld via een verzekeraar. In 2022 is de opgebouwde waarde uitgekeerd aan de gemeente en toegevoegd aan de voorziening voor de uitkering van pensioenen van wethouders. Deze ontvangst is zowel een baat alsmede een last in verband met de storting in de voorziening. | -3.748 | 3.748 |
Waterlands Archief | ||
De jaarlijkse bijdrage vanuit de gemeente Purmerend pakt hoger uit dan voorgaande jaren. Dit in verband met de fusie. In de bijdrage van Purmerend is vanaf dit jaar de bijdrage van de voormalige gemeente Beemster meegenomen. | -119 | |
Totaal | -3.867 | 3.748 |